sobota, 9 listopada 2019

Czaprak, czyli odpowiadam na najczęstsze pytania.

Filmik na YT o czapraku zebrał sporo like'ów i widzów, do tej pory otrzymuję pytania w komentarzach. Bardzo wiele z nich się powtarza, dlatego właśnie piszę ten post. Kupiłam maszynę do szycia z zamiarem uszycia czapraka, chciałam spróbować, nawet jeśli wiele osób uważało to za głupotę, dla mnie było to wyzwanie. Doprosiłam się maszyny, kupiłam materiały i po ciężkich godzinach męczarni, złamanej igle i wielu wątpliwościach powstał. Daleko mu było do ideału, jednak dla mnie to było coś. Satysfakcja najważniejsza.
Pianka
Rzecz właściwie najważniejsza. Bo to właśnie piankę wkładam do środka czapraków, choć słyszałam, że niektórzy używają w tym celu watoliny.
 Środek czapraka powinien dobrze wchłaniać pot i się nie odkształcać zbytnio. Dobrze aby też z czasem wnętrze nie traciło miękkości. Bo jak mówią producenci zmiana koloru to zwykła reakcja, która nie powoduje zmiany zachowania się pianki. Ja swoją piankę kupuję przez internet na allegro wpisując w google frazę: pianka tapierska 1cm allegro. Później zostaje tylko znalezienie odpowiedniej ceny i ilości. Na czaprak full wystarcza mi arkusz 100x120cm. Ważnym elementem jest gęstość pianki, która zwykle jest podawana w ogłoszeniu, im większa tym sztywniejsza pianka, cięższa i trudniejsza w zgniataniu. Ja kupiłam ostatnio T25, 8 zł za arkusz. Należy pamiętać, aby odrysowując czaprak z gotowego, dodać trochę, bo podczas szycia pianka się jakby kurczy.

Materiał
Najlepszy taki który będzie dobrze wchłaniał pot. Czyli bawełna, ale taka lepsza, o większej gramaturze. Ostatnio zaczęłam używać elanobawełny, ma fajną strukturę i jest dosyć mocna. Z racji tego że to nie jest do końca bawełna, tylko domieszka jest to tania opcja i jakościowo, myślę, najlepsza. Te materiały kupuje przez internet, bo stacjonarnie nie zawsze mam tak duży wybór i zwykle wychodzi taniej, szczególnie jak się zamawia większą ilość. Na zwykły czaprak full do siodła wszechstronnego potrzeba trochę więcej niż metr, oczywiście mówię tu tylko o dwóch kawałkach czyli na przykład ta część co styka się z siodłem. Myślę, że ok metr dwadzieścia wystarczy i pewnie coś z tego zostanie. Choć tak naprawdę wszystko zależy od szerokości materiału, bo mając 160 cm powinien metr wystarczyć. Na forach ludzie też dużo mówią o drelichu. Podczas przycinania do pianki warto dodać kilka cm, żeby w razie przesunięcia się materiału potem nie mieć samej pianki. Cena tego poniżej na allegro to ok 15 zł na pół metra, ale i za 10 można elanobawełnę kupić.
Lamówka
Używam głównie takiego paska bawełnianego, bo to nie do końca jest lamówka. Na czaprak full cztery metry wystarczą o szerokości 4 cm, chyba że znajdziecie 3,5. Wszystko zależy jaką szeroką chcecie mieć. Z tą lamówką jest taki problem że szybko się przeciera. Inną opcją jest typowa lamówka, wybór jest duży. Takie dodatki z łatwością kupicie w każdej pasmanterii. Teraz zamierzam jeszcze przetestować taśmę nośną, gdyż widziałam wiele czapraków z takim wykończeniem.
Nadruki
Opcja dzięki której można maksymalnie spersonalizować swój czaprak. Dowolność jest ogromna jak przy wyborze kolorów. Możliwości to naprasowanki, farby do tkanin (tu macie jak to robić), czy haftowanie. Głównie używam farb. Kupuję je przez internet na allegro lub w PapierConcept. Swoją drogą genialny sklep. Warto zwrócić uwagę czy dana farba jest do ciemnych tkanin czy jasnych. Zanim jednak nałożę farbę na tkaninę drukuję wzór, wycinam go i dopiero przystępuję do malowania, aby uniknąć błędów polecam użyć papieru samoprzylepnego. Takie arkusze kupuje też przez allegro, jest to matowy papier do drukarek atramentowych. Jeśli macie laserową to trzeba uważać, bo wtedy będzie to inny papier. Projekt wycinam na samogojącej macie, również zakupionej na allegro, używając nożyka do tapet. Jest z tym trochę roboty, ale warto. Potem postępujemy zgodnie z instrukcją na farbie i zaprasowujemy. Ja robię to kilka razy, tak dla pewności. Poniżej wzorek szyty zwykłym zygzakiem.
Maszyna, igła, nici
Maszyna do szycia musi być wytrzymała, najlepsze są takie przemysłowe, stębnówki. Moja maszyna to Singer Heavy Duty 4423, początkowo nie miała żadnego problemu, ale z czasem uznaję, że to nie zadanie dla nie. Przepuszcza ściegi, często zrywa i pętelkuje, to po prostu dla niej za dużo. I żadne zmiany ustawień nic nie dają. Igła nie może być stępiona, ja mam  90, ale z większymi liczbami też powinno być ok. Najlepiej jest przetestować. Nici to prawdopodobnie najważniejsza rzecz, bo to ona spaja wszystko, więc powinna być mocna i nie byle jaka.
Dodatkowe paski
Tutaj jest tylko jedna opcja jakiego półproduktu użyć. Nadaje się jedynie taśma nośna i dodatkowo do tego rzepy. Potem dopiero zaczynają się możliwości, bo czapraki są różnie szyte, jeśli chodzi o paski do przystuł, to są one opcją, czasem po prostu ich nie ma, ale trzeba pamiętać, że dają lepszą stabilność czapraka. Lepiej jest związany z siodłem i się nie przesuwa. Pasek na popręg myślę, że jest obowiązkowy, jednak można zrobić go na dwie możliwości lub więcej, jeśli ktoś ma pomysł. Ja korzystam z tego standardowego, czyli po prostu zwykły pasek przyszyty do czapraka. Jednak można też użyć rzepów. Do umiejscowienia tych elementów używam innego czapraka za wzór.
Ozdobne sznurki
Pewnie widzieliście na czaprakach niejednokrotnie piękne ozdobne sznureczki, zwijane błyszczące. Takie dodatku zawsze dodają charakteru i czaprak wygląda profesjonalnie. Warto o tym pomyśleć. Tutaj będzie jak w przypadku lamówki, max 4m, z tego zawsze mi trochę zostaje, ale lepiej mieć zapas.
Pikowanie
Jest po to aby pianka w środku się nie przesuwała, ale ma też charakter ozdobny, więc warto się przyłożyć. Powiem szczerze, że jest to dla mniej jeden z najtrudniejszych etapów, bo materiał się przesuwa, jak się go dobrze nie przypnie, czasem też robią się zakładki pod spodem, albo gdzieś się zaczyna marszczyć, istny koszmar. A nie da się całego przypiąć i szyć, bo zawsze pikowania na piance będą powodowały kurczenie się i pianki i materiału, przynajmniej u mnie to się nie sprawdziło, może ktoś będzie umiał to zrobić lepiej. Do zaznaczania pikowania używał kawałka pianki przyciętego w odpowiedni sposób, to znacznie ułatwia pracę.
Inne ważne
Potrzebujecie przede wszystkim dużo miejsca do pocięcia materiału, rozłożenia czapraka i przyczepiania materiału do pianki, chyba, że tego nie robicie. Własnie szpilki, to rzecz niezbędna, bez tego materiał będzie się przesuwał i chodził we wszystkie strony. Do tego dochodzi czas, on też się przyda. Na czaprak trzeba poświęcić kilka godzin, a ile, to wszystko zależy od zaawansowania waszych umiejętności szycia.
Asia

1 komentarz: